eu4cons-logo

Avocatul tău

Solicitările consumatorului în acţiunea de consum

Litigiile de consum în faza judiciară se examinează în cadrul procesului civil, ce reprezintă un şir de acţiuni întreprinse de instanţa de judecată şi participanţii la proces în legătură cu examinarea şi soluţionarea cauzelor civile şi executarea hotărârilor judecătoreşti. Toate aceste acţiuni au loc într-o strictă consecutivitate, iar fiecare acţiune procesuală este prevăzută de lege. Principalul act legislativ care prevede cum se desfăşoară procesul civil, toate acţiunile care urmează să fi întreprinse în cadrul procesului civil, cine sunt participanţii în cadrul procesului civil este Codul de Procedură Civilă al Republicii Moldova nr.225 din 30.05.2003.

Dreptul la apărare împotriva celor care violează drepturile, libertăţile şi interesele legitime ale persoanei  este prevăzut chiar de Constituţia Republicii Moldova, în art.20. Organele care sunt împuternicite de Constituţie să facă dreptate în astfel de cazuri sunt instanţele de judecată. Instanţa de judecată este unicul organ competent să înfăptuiască justiţia în Republica Moldova. Anume în instanţa de judecată se adresează persoana pentru apărarea drepturilor sale.

  1. Înlăturarea gratuită a defectelor
  • pe perioada reparaţiei produsului, comerciantul este obligat, în termen de 3 zile, să asigure în schimb consumatorul cu un produs funcţionabil de uz casnic. De exemplu: s-a defectat maşina de spălat haine, care pe parcursul reparaţiei trebuie înlocuită temporar cu alta;
  • în cazul produselor de dimensiuni mari, cheltuielile de transport sunt suportate de comerciant. De exemplu: pentru transportarea frigiderului, aragazului;
  • reparația urmează a fi efectuată într-un termen util şi convenabil consumatorului, (Perioada de timp stabilită nu poate depăși 14 zile calendaristice de la data la care consumatorul a adus la cunoștință vânzătorului neconformitatea produsului şi l-a predat vânzătorului ori persoanei desemnate de acesta în baza unui document de predare-primire)
  • termenul de reparaţie trebuie respectat, în caz contrar intervin penalităţi în favoarea consumatorului.
  1. Înlocuirea cu produsului defect cu un produs similar de aceiaşi calitate sau mai bună
  • la solicitarea sa, consumatorul poate pretinde un produs de aceiaşi calitate, însă dacă nu îi convine după culoare, formă, mărime poate pretinde returnarea banilor;
  • dacă i se propune un produs de o calitate similară, însă la un preţ mai mare, consumatorul trebuie să achite diferenţa de preţ.
  1. Returnarea banilor, astfel încât se va lua în calcul:
  • preţul produsului la data examinării reclamaţiei – în cazul în care preţul lui s-a majorat;
  • preţul la data procurării – în cazul în care preţul lui s-a micşorat.
  1. Reducerea preţului, la propunerea consumatorului;
  • în cazul în care produsul nu poate fi preschimbat, iar consumatorul ţine la produsul defectat, acesta poate solicita micşorarea preţului;
  • procentul de micşorare nu este stabilit prin lege, acesta fiind negociat de părţi.
  1. Rezilierea contractului de consum, dacă există un contract încheiat de părţi.
  2. Recuperarea prejudiciului moral şi material

Counter

  • 68670Total vizitatori:
  • 4astăzi:
  • 51ieri:
  • 2online: